poniedziałek, 11 sierpnia 2014

Regulacja napędu szyberdachu w MB W126

Dzięki odpowiedniej regulacji tego bardzo użytecznego urządzenia, będziemy się cieszyć jego prawidłową pracą oraz trwałością przez długi czas.




Opis na przykładzie auta  z odsuwanym i uchylanym szyberdachem. Naturalnie mechanizm szyberdachu powinien być sprawny, czysty i nasmarowany.

Szyberdach napędzany jest linką, która pod podsufitką wędruje do tylnego lewego słupka, a następnie do bagażnika. W bagażniku, po lewej stronie, obok napędu anteny znajduje się napęd szyberdachu. Poza silnikiem mamy tam sprzęgło, przekładnię, moduł sterujący, oraz włączniki załączane krzywką. Do marca 1989 roku silnik szyberdachu miał 2 biegi, które przełączane były przekaźnikiem sterowanym krzywką.
Różne położenia szybra wyłączają napęd w różny sposób. Przy maksymalnym uchyleniu do góry, napęd odłączany jest sprzęgłem. Po opuszczeniu szybra napęd odłączany jest elektrycznie przez włącznik przy silniku. Przy maksymalnym odsunięciu działa znowu sprzęgło, natomiast przy zasunięciu włącznik Dodatkowo napęd zabezpieczony jest przed przeciążeniem termoprzełącznikiem czasowym, który rozłącza obwód elektryczny na 2 sekundy.
Jeżeli szyberdach zatrzymuje się w innym miejscu niż należy, zaczynamy od ustawiania faz. Oczywiście zatrzymanie to nie może być spowodowane blokowaniem się szyberdachu.
Otwieramy bagażnik, lokalizujemy klapkę na lewym boku bagażnika. Po jej wyjęciu ukaże się nam białe pokrętło, niewielki otwór nad nim, oraz pomarańczowy element z plastiku. Ten czerwony element to pokrętło awaryjnego zamykania szyberdachu. W razie awarii, przy pomocy klucza do świec możemy szyber zamknąć. Dzięki temu podczas ulewy, unikniemy przeistoczenia się naszego autka w akwarium.
Jak wiadomo, silniki rzędowe w tych modelach mają inne świece niż silniki widlaste, toteż w przypadku rzędówek klucz do świec będzie 16 mm, a V8 - 21 mm.



 Lewy bok bagażnika po zdjęciu klapki.


 Jeżeli chcemy mieć bardziej komfortowy dostęp do napędu szybra to wyjmujemy tapicerkę po lewej stronie bagażnika. W tym celu wyjmujemy kołek rozporowy (podważając jego grzybek) znajdujący się pod lampą oraz blaszki na krawędzi błotnika (obok uszczelki). Dobrze też jest wyjąć panel z żarówkami lewej lampy.



 Tylna lampa od tyłu ...hmm, a może od przodu...? ;) i kołek rozporowy.


Uchylamy szyberdach. Do regulacji faz  szybra służy białe pokrętło, które na czas kręcenia nim, trzeba ustawić w specjalne połażenie. Robimy to przez pociągnięcie go do oporu, a następnie wciśnięcie tak, aby ruszyło się o jakieś 3mm. Teraz możemy nim kręcić. Kręcimy dotąd, aż w wspomniany wyżej otwór wpadnie nam np. wiertło o średnicy 2,5 mm. Następnie pokrętło ustawiamy nacięciem w kierunku naszego otworu, po czym wciskamy je i wyjmujemy wiertło. Sprawdzamy działanie szyberdachu. Przełącznikiem szybra bawimy się tylko, gdy pokrętło jest całkiem wciśnięte i usunięty jest przyrząd (wiertło). Jeżeli po regulacji szyber nie zatrzymuje się dokładnie w pozycji zamkniętej, znowu ustawiamy białe pokrętło w położenie regulacji i regulujemy minimalnymi ruchami. Kręcąc pokrętłem w prawo szyber przesuwa się do przodu, w lewo - do tyłu.


"Przyrząd" wetknięty w otwór.


Kolejna regulacja napędu to regulacja sprzęgła. Jeżeli będzie ustawione na niski moment będą problemy z napędem (ślizganie się) Przy zbyt dużym momencie w skrajnych położeniach szybra wykrzywia się belka łącząca kątowniki, co powoduje duże naprężenia i w efekcie łamanie się kątowników. Temat jest dość znany użytkownikom W124, W126 itp. Zalecany przez producenta moment zadziałania sprzęgła to 6-7Nm.

Aby ustawić sprzęgło, należy zdjąć pomarańczowe pokrętło awaryjnego zamykania szybra (pociągnąć ew. przy użyciu zagiętego haczyka). Pod pokrętłem znajduje się nakrętka, którą regulujemy moment zadziałania sprzęgła. Kręcąc nakrętką (kluczem 17 mm) w prawo zwiększamy moment, w lewo - zmniejszamy. W razie potrzeby, podczas kręcenia nakrętką, przytrzymujemy sobie oś kluczem płaskim 6 mm.


 Wyciąganie pokrętła haczykiem.



 Nakrętka regulacji sprzęgła.



 Pokrętło awaryjnego zamykania szyberdachu.




 Sprzęgło regulujemy kluczem 17mm



W moim przypadku zmniejszyłem moment zadziałania sprzęgła, ponieważ przy maksymalnym uchyleniu szybra belka łącząca kątowniki wyginała się pod naporem linki. Sprzęgło ustawiłem doświadczalnie - tak aby linka nie wywierała zbyt dużego nacisku na belkę w skrajnych położeniach szybra, a sprzęgło nie ślizgało się podczas przesuwania czy uchylania.


 Belka zbyt mocno wygięta. Jej krzywiznę widać względem krawędzi tapicerki.



 Po regulacji sprzęgła.


4 komentarze: