Strony

Strony

poniedziałek, 6 października 2014

Zmiany w czasie produkcji dokonane na modelu MB W126

Poniższe informacje z pewnością przydadzą się każdemu miłośnikowi marki Mercedes-Benz, zakręconemu na punkcie modelu W126.



Mercedesa serii W126 produkowano w latach 1979-1991. W ciągu prawie 12 lat dokonywano zmian, dzięki którym, udoskonalano i tak już bardzo dobrze przemyślaną konstrukcję modelu.
Podstawowo produkcję W126 dzielimy na dwa etapy: Produkcja 1 serii i produkcja 2 serii (od września 1985).
Najbardziej widoczne zmiany jakie wprowadzono w 2 serii  to modernizacja silników i wprowadzenie nowych, a także niewielka zmiana kształtu zderzaków i listew bocznych oraz nowy wzór felg aluminiowych.
Prawdziwy znawca od razu zauważy, że auto na zdjęciu powyżej pochodzi z 2 serii, ale posiada felgi inne niż te montowane fabrycznie ;).

Za pozwoleniem Johannesa Schlörba zamieszczam tabelę, którą przetłumaczyłem z j. niemieckiego ze strony:
http://5komma6.mercedes-benz-passion.com/der-w126-damals/modellpflege/mopf/

Informacje zawarte w tabeli mogą przydać się osobom chcącym sprawdzić (w pewnym stopniu) dany samochód pod kątem zgodności jego stanu obecnego ze stanem w jakim opuszczał fabrykę.
Osoby mające zamiar dopiero kupić sto-dwudziestkę-szóstkę, znając numer nadwozia i/lub datę produkcji wybranego pojazdu, mają również możliwość jego sprawdzenia.
Tabela przydać się może także użytkownikom S klasy, poszukującym części używanych do swojego pojazdu.




WS  - wyposażenie specjalne



Data
Przedmiot zmiany
Numer nadwozia
09/1979
Światowa premiera serii W126 na 48 Międzynarodowej Wystawie Samochodowej (IAA) w Frankfurcie
nieznany
01/1980
Wprowadzenie głównej produkcji w zakładzie w  Sindelfingen (Dzienna produkcja na razie tylko 42 pojazdy)
nieznany
02/1980
WS zamek centralny, Przeniesienie pompy z komory silnika do wnęki koła zapasowego
nieznany
03/1980
Zmiana zderzaków, odtąd z umieszczoną listwą ochronną z przodu i z tyłu
nieznany
04/1980
Rozpoczęcie produkcji wersji SEL
nieznany
12/1980
WS Dostępna poduszka powietrzna kierowcy i napinacz pasa dla pasażera
nieznany
07/1981
WS klimatyzacja odtąd załączana przez przełącznik, Regulacja sterowana elektronicznie (wcześniej manualnie przez pokrętło), dodatkowo dostępny włącznik obiegu powietrza SA
nieznany
07/1981
Czujnik temperatury wewnątrz kabiny przeniesiony z deski rozdzielczej na przednią część podsufitki (dzięki temu polepszono warunki pomiaru temperatury , co poprawiło jej regulację)
nieznany
08/1981
Przekładnia kierownicza z samoczynną kompensacją luzu
nieznany
09/1981
Wprowadzenie tak zwanych “koncepcji energii” dla wszystkich modeli
nieznany
09/1981
Lampa sufitowa z wyłącznikiem opóźniającym (zredukowanie poboru prądu w stanie spoczynku, poprawa komfortu)
nieznany
10/1981
Wprowadzenie modeli  Coupé 380 i 500SEC
nieznany
11/1981
Podgrzewacz miejsca spoczynku wycieraczek szyby przedniej (Zapobieganie zalegania śniegu)
nieznany
09/1982
Kontrolka rezerwy zapalająca się po włączeniu zapłonu (funkcja kontroli żarówki)
nieznany
07/1983
WS ogrzewanie siedzeń, samoczynne wyłączanie
nieznany
08/1983
Nowa antena automatyczna Auto 6000 EL (obniżenie ciężaru zmniejszenie ilości części zużywalnych poprzez wbudowanie elektroniki)
nieznany
09/1983
WS Drewno korzenne dostępne dla limuzyn
nieznany
01/1984
Przyporządkowanie sprężyn i podkładek gumowych –montowane po obliczeniu punktów. Przez to obowiązywały nowe sprężyny przednie i tylne.
nieznany
04/1984
WS Komputer pokładowy dostępny dla modeli V8 (280SE/SEL od 08/1984)
nieznany
08/1984
WS Siedzenia Coupé - dostępne dla typów SEL
nieznany
08/1984
Wprowadzenie WS Pamięci położenia siedzeń (możliwość zapamiętania położenia); od teraz WS elektryczna regulacja foteli zawierała również elektryczną regulację zagłówka
od A 094293
09/1984
Seryjne napinacze pasów dla obu przednich foteli (rozpoznawalne przez napis “RS” na klamrze pasa)
od A 094293
09/1984
Wprowadzenie wielomiejscowej obsługi centralnego zamka przy WS (wcześniej obsługa możliwa tylko przez drzwi kierowcy)
od A 094293
09/1984
Nowe WS ortopedyczna regulacja oparcia za pomocą elektrycznie napędzaną pompką podciśnieniową i zaworem regulacyjnym w fotelu
od A 094293
09/1984
WS urządzenie oczyszczania reflektorów z powiększonymi wycieraczkami I wbudowanymi w nie dyszami spryskiwaczy (jak w  2.Serii)
od A 096820
09/1984
WS Dostępne ogrzewanie lusterek zewnętrznych
nieznany
02/1985
Zmiana zamykania maski, Atrapa chłodnicy: wprowadzenie języka klapy do jej otwierania (jak w W123, W124,…)
od A 134098



09/1985
Wprowadzenie 2.Serii
od A 186069
09/1985
Nowe WS Elektrycznie regulowana kolumna kierownicy dostępna dla wszystkich typów
nieznany
11/1985
Nowa poduszka powietrzna w kierownicy (optycznie lepiej zintegrowana oraz obniżona masa)
nieznany
12/1985
(08/1985 wg.WIS)
Sterownik zacisku 58D – Dzięki niemu zagwarantowano właściwe podświetlenie przełączników
nieznany
04/1986
WS Nowe przełączniki podgrzewania siedzeń w nowoczesnym wzorze (jak w W124) przez to nowa półka pod popielniczką – Więcej miejsca na przełączniki WS
od A 243517
04/1986
WS Fanfary, Przełącznik przeniesiony z środkowej konsoli pod popielniczkę (przełącznik W124)
od A 243517
06/1986
Zamek centralny, Ulepszona elektronika pompy zasilającej
od A 252372
07/1986
Koło zapasowe montowane odwrotnie, teraz  z wyjmowalną wanną (jak W124)
od A 268602
08/1986
Wprowadzenie WS HPF II (zawieszenie hydropneumatyczne II) z automatycznym obniżaniem karoserii o 24 mm powyżej 120 km/h i przełącznikiem do ustawiania twardości amortyzatorów
od A 281436
08/1986
WS EDW (urządzenie alarmowe) z poprawioną ochroną odholowania
od A 284611
09/1986
Wprowadzenie układu ASR (8 cylindrowe) oraz układu ASD (6 cylindrowe); równocześnie zastosowano nowy przekaźnik antynadnapięciowy (ÜSR)
od A 288303
11/1986
Zmieniona tylna półka z większą ilością miejsca na większe głośniki (poprawiony dźwięk)
od A 296642
12/1986
ABS seryjnie we wszystkich wersjach silnikowych (wcześniej tylko modele V8)
od A 309743
01/1987
Nowy sterownik tempomatu z wtyczką kodową odpowiednią dla pojazdu danego typu (standaryzacja)
od A 311370
03/1987
Przy WS EDW (urządzenie alarmowe) pominięto ochronę odholowania
nieznany
03/1987
Diagnostyka błędów przez pomiar współczynnika wypełnienia od teraz zintegrowana w sterowniku KE.
nieznany
03/1987
Zmieniony zbiornik paliwa – komora tłumiąca ze zintegrowaną komorą separującą. Dzięki separacji pęcherzyków gazu uniknięto odgłosów szmerów.
od A 327880
05/1987
Usunięcie zbiornika podciśnienia dla regulacji reflektorów, nowy regulator z zaworem odcinającym
od A 338234
05/1987
Dodatkowe zabezpieczenie dla zacisku 58d w lewej części tablicy wskaźników (nie dotyczy wskaźników z komputerem pokładowym)
nieznany
06/1987
Wtryskiwacze wykonane z mosiądzu z  osadzeniem z Vitonu (M103)
nieznany
07/1987
Elekrycznie sterowana roleta tylnej szyby dostępna jako WS
nieznany
08/1987
Kompaktowy napinacz pasa bezpieczeństwa ze skróconą o około 80mm rurką
nieznany
09/1987
Wprowadzenie silników V8 ze zwiększoną mocą i regulacją zapobiegającą spalaniu stukowemu (AKR)
nieznany
09/1987
Nowa tablica wskaźników ze zmienionym sterowaniem wskaźnika rezerwy (wyeliminowanie zapalania się przy jeździe na zakrętach)
od A 350465
09/1987
Od teraz element centralnego zamka przy klapce wlewu paliwa zaczepiany
od A 354453
09/1987
Podświetlany symbol na przełączniku szyberdachu WS
od A 357231
09/1987
Całkowicie nowy system poduszek powietrznych (WS) z poprawioną elektroniką i algorytmem wyzwalania, rozpoznawalny po napisie SRS na poduszce; WS od teraz dostępna poduszka pasażera
od A 363212
09/1987
Seryjnie montowane podgrzewanie płynu spryskiwaczy szyby (WS kod 875; tylko dla kierownicy po lewej stronie) oraz nowe, podgrzewane spryskiwacze szyby (rezystancja PTC została zastąpiona stałym oporem) jak również dodatkowe osłony spryskiwaczy w pokrywie silnika
od A 363212
09/1987
WS gruntownie zmieniona klimatyzacja, od teraz sterowana mikroprocesorem i z elektronicznym przełącznikiem obiegu powietrza
od A 363799
09/1987
WS podgrzewanie siedzeń, jeden sterownik dla obydwu przednich foteli
od A 368215
09/1987
WS dostępny System nagłośnienia
nieznany
10/1987
Chromowane pierścienie wokół rygli drzwiowych zostały zmienione na czarne plastikowe
od A 388633
02/1988
Komfortowe załączanie zasilania elektrycznych szyb i el. regulowanych siedzeń: zwiększono moc diody z 1 na 3 Ampery
nieznany
03/1988
Zmiana listwy z symbolami po prawej stronie tablicy wskaźników przy WS poduszka powietrzna, napis RS zmieniono na SRS (Sicherheits-Rückhalte-System)
od A 407304
03/1988
Poprawione połączenia zamka centralnego (wodoszczelne punkty lutownicze)
Nieznany
07/1988
Poprawiona izolacja dźwiękowa – od lipca wprowadzono do serii: wklejone w tylną półkę specjalne elementy z pianki wokół tylnych głośników; klapki tylnej półki pokryte welurem uszczelniające szczeliny tylnej ściany; przejścia węży odpływowych szyberdachu na tylnej ścianie zostały uszczelnione tworzywem piankowym; Wytłumienie (20mm włókno) położone luzem nad zbiornikiem paliwa, po bokach sięga do tylnych słupków i wciśnięte między tylną ścianą a ścianką działową
nieznany
09/1988
Wprowadzono nowy typ:  560SE
nieznany
09/1988
Bardziej miękkie ustawienie tłumienia amortyzatorów na przedniej i tylnej osi oraz nowa liczba podstawowa przy wyborze sprężyn
od A 428209
09/1988
Seryjnie montowane kieszenie zamiast WS siatek bagażowych
od A 428659
09/1988
Seryjnie montowane lusterko z prawej strony (odtąd obydwa lusterka połączone jednym zestawem kabla: podgrzewanie lusterek)
od A 430736
09/1988
Możliwość wyłączenia podświetlenia bagażnika poprzez wyłącznik (oprócz aut z WS z urządzeniem alarmowym)
od A 434459
09/1988
Wprowadzenie kompaktowego okablowania WS urządzenia alarmowego (EDW)
od A 434548
09/1988
Zmienione okablowanie WS lampek wysiadania
od A 434549
09/1988
Nowy sterownik podgrzewania siedzeń (zwiększenie wydajności spowodowane wprowadzeniem WS miękkiej skóry)
od A 439287
09/1988
Zmienione położenie rezystora poduszki powietrznej pasażera  (R32)
od A 439844
09/1988
Polepszone wyposażenie seryjne: seryjne 4x elektryczne szyby, kierownica i dźwignia zmiany biegów obszyte skórą, składany przedni podłokietnik, zagłówki tylnej kanapy, wskaźnik temperatury zewnętrznej
od A 440401
09/1988
WS dostępna miękka skóra; do teraz zderzaki i listwy boczne w 12 kolorach (poprzednio 4)
nieznany
10/1988
Nowa pompa zasilająca zamka centralnego (poprawienie wydajności, szybsze otwieranie pojazdu)
od A 443217
11/1988
Zmieniony moduł kontroli spalonej żarówki z przedłużonym czasem reakcji od 11/88 wprowadzony do serii (część.-nr. 126 542 03 32)
nieznany
12/1988
WS Zawieszenie hydropneumatyczne zmienione króćce podłączeniowe (eliminacja szmerów przepływu oleju podczas przyspieszania lub podczas skręcania)
nieznany
01/1989
WS urządzenie czyszczące reflektory, nowy przekaźnik (zielony), dzięki niemu zlikwidowano krzywe parkowanie wycieraczek
od A 451890
03/1989
WS elektryczny szyberdach, usunięcie dwóch prędkości zamykania szyberdachu
nieznany
03/1989
Komfortowe załączanie zasilania elektrycznych szyb i elektrycznie sterowanych foteli: brak diody i sterowania plusem wyłączników drzwiowych, nowy przekaźnik (zmniejszenie kosztów)
od A 461998
04/1989
Poprawione mocowanie lampki schowka (poprawione również dla lampek wysiadania)
od A 474336
06/1989
Seryjny lejek prowadzący w rurze tankowania zbiornika (wcześniej tylko auta z KAT i na rynek USA)
od A 484390
06/1989
W pełni nowa koncepcja zderzaka przedniego – seryjnie wyposażonego w hydrauliczny tłumik uderzeń
od A 485222
07/1989
Zmiana tabliczki: poprzednia nazwa Daimler-Benz AG została zmieniona Mercedes-Benz AG
od A 491298
07/1989
Elektroniczny ściemniacz dla zacisku 58D, stałe podświetlenie również przy wielu WS (zmiana sterownika); także nowy symbol ostrzegawczy w prędkościomierzu przy WS ASD/ASR (przełączanie noc/dzień)
od A 491585
09/1989
Szersza ramka wokół dźwigni automatycznej skrzyni biegów
od A 495960
09/1989
Nowa stacyjka
od A 496760
09/1989
Kierownica Ø=400mm (wcześniej 410mm)
od A 496760
09/1989
Nowe kołpaki, do dostępnych już z chromowaną gwiazdą dodatkowo chromowany pierścień na rancie kołpaka; na  specjalne życzenie lakierowanie na jeden z 12 kolorów listew bocznych
od A 496760
09/1989
Wprowadzenie WS ASR II (od teraz dostępne także dla 260/300SE)
od A 496760
09/1989
Powiększony skraplacz WS klimatyzacji, zastosowanie podwójnego wentylatora (tylko limuzyny)
od A 496760
09/1989
Wprowadzenie nowej tapicerki bagażnika, (inny materiał, bardziej miękki) – tylko limuzyny
od A 496760
09/1989
Przesunięcie punktu przełączania automatycznej skrzyni biegów  2–›3 (szybsze podgrzewanie katalizatora – tylko modele V8)
nieznany
09/1989
Nowe mocowanie dla WS gaśnicy – wzięte z R129 (SL). Z dopasowanym kolorystycznie welurem
od A 502270
10/1989
Tarcze hamulcowe, zmieniony materiał (bardziej odporny na ścieranie)
od A 506204
10/1989
Nowa rura karbowana  od wlotu do filtra powietrza po lewej stronie (tylko M116/117)
od A 513364
12/1989
Blokowanie blokady parkingowej (Shift-lock) automatycznej skrzyni biegów
od A 524864
01/1990
Nowy zamek kierownicy (standaryzacja)
od A 525779
01/1990
Wtryskiwacze z mosiądzu z  osadzeniem z Vitonu, wprowadzone do M116/117
nieznany
07/1990
Zmieniony przewód podciśnieniowy wspomagania hamulców, poprawiony zawór zwrotny (zmniejszenie hałasu)
nieznany
07/1990
Wprowadzenie Radia Becker serii 2000
nieznany
Oryginalne źródło: http://5komma6.mercedes-benz-passion.com/der-w126-damals/modellpflege/mopf/



Z moich obserwacji wynika, że nie są to wszystkie zmiany jakie wprowadzono (chyba nie sposób wymienić wszystkich). Być może w przyszłości dopiszę tutaj inne (nie zawarte w tabeli), które uda mi się odkryć.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz