Mercedesa serii W126 produkowano w latach 1979-1991. W ciągu prawie 12 lat dokonywano zmian, dzięki którym, udoskonalano i tak już bardzo dobrze przemyślaną konstrukcję modelu.
Podstawowo produkcję W126 dzielimy na dwa etapy: Produkcja 1 serii i produkcja 2 serii (od września 1985).
Najbardziej widoczne zmiany jakie wprowadzono w 2 serii to modernizacja silników i wprowadzenie nowych, a także niewielka zmiana kształtu zderzaków i listew bocznych oraz nowy wzór felg aluminiowych.
Prawdziwy znawca od razu zauważy, że auto na zdjęciu powyżej pochodzi z 2 serii, ale posiada felgi inne niż te montowane fabrycznie ;).
Za pozwoleniem Johannesa Schlörba zamieszczam tabelę, którą przetłumaczyłem z j. niemieckiego ze strony:
http://5komma6.mercedes-benz-passion.com/der-w126-damals/modellpflege/mopf/
Informacje zawarte w tabeli mogą przydać się osobom chcącym sprawdzić (w pewnym stopniu) dany samochód pod kątem zgodności jego stanu obecnego ze stanem w jakim opuszczał fabrykę.
Osoby mające zamiar dopiero kupić sto-dwudziestkę-szóstkę, znając numer nadwozia i/lub datę produkcji wybranego pojazdu, mają również możliwość jego sprawdzenia.
Tabela przydać się może także użytkownikom S klasy, poszukującym części używanych do swojego pojazdu.
WS - wyposażenie
specjalne
Data
|
Przedmiot zmiany
|
Numer nadwozia
|
09/1979
|
Światowa premiera serii W126 na 48 Międzynarodowej
Wystawie Samochodowej (IAA) w Frankfurcie
|
nieznany
|
01/1980
|
Wprowadzenie głównej produkcji w zakładzie w Sindelfingen (Dzienna produkcja na razie
tylko 42 pojazdy)
|
nieznany
|
02/1980
|
WS zamek centralny, Przeniesienie pompy z komory silnika
do wnęki koła zapasowego
|
nieznany
|
03/1980
|
Zmiana zderzaków, odtąd z umieszczoną listwą ochronną z
przodu i z tyłu
|
nieznany
|
04/1980
|
Rozpoczęcie
produkcji wersji SEL
|
nieznany
|
12/1980
|
WS Dostępna poduszka powietrzna kierowcy i napinacz pasa
dla pasażera
|
nieznany
|
07/1981
|
WS klimatyzacja odtąd załączana przez przełącznik,
Regulacja sterowana elektronicznie (wcześniej manualnie przez pokrętło),
dodatkowo dostępny włącznik obiegu powietrza SA
|
nieznany
|
07/1981
|
Czujnik temperatury wewnątrz kabiny przeniesiony z deski
rozdzielczej na przednią część podsufitki (dzięki temu polepszono warunki
pomiaru temperatury , co poprawiło jej regulację)
|
nieznany
|
08/1981
|
Przekładnia kierownicza z samoczynną kompensacją luzu
|
nieznany
|
09/1981
|
Wprowadzenie tak zwanych “koncepcji energii” dla
wszystkich modeli
|
nieznany
|
09/1981
|
Lampa sufitowa z wyłącznikiem opóźniającym (zredukowanie
poboru prądu w stanie spoczynku, poprawa komfortu)
|
nieznany
|
10/1981
|
Wprowadzenie modeli
Coupé 380 i 500SEC
|
nieznany
|
11/1981
|
Podgrzewacz miejsca spoczynku wycieraczek szyby przedniej
(Zapobieganie zalegania śniegu)
|
nieznany
|
09/1982
|
Kontrolka rezerwy zapalająca się po włączeniu zapłonu
(funkcja kontroli żarówki)
|
nieznany
|
07/1983
|
WS ogrzewanie siedzeń, samoczynne wyłączanie
|
nieznany
|
08/1983
|
Nowa antena automatyczna Auto 6000 EL (obniżenie ciężaru
zmniejszenie ilości części zużywalnych poprzez wbudowanie elektroniki)
|
nieznany
|
09/1983
|
WS Drewno korzenne dostępne dla limuzyn
|
nieznany
|
01/1984
|
Przyporządkowanie sprężyn i podkładek gumowych –montowane
po obliczeniu punktów. Przez to obowiązywały nowe sprężyny przednie i tylne.
|
nieznany
|
04/1984
|
WS Komputer pokładowy dostępny dla modeli V8 (280SE/SEL
od 08/1984)
|
nieznany
|
08/1984
|
WS Siedzenia Coupé - dostępne dla typów SEL
|
nieznany
|
08/1984
|
Wprowadzenie WS Pamięci położenia siedzeń (możliwość
zapamiętania położenia); od teraz WS elektryczna regulacja foteli zawierała
również elektryczną regulację zagłówka
|
od
A 094293
|
09/1984
|
Seryjne napinacze pasów dla obu przednich foteli
(rozpoznawalne przez napis “RS” na klamrze pasa)
|
od
A 094293
|
09/1984
|
Wprowadzenie
wielomiejscowej obsługi centralnego zamka przy WS (wcześniej obsługa możliwa
tylko przez drzwi kierowcy)
|
od
A 094293
|
09/1984
|
Nowe WS ortopedyczna regulacja oparcia za pomocą
elektrycznie napędzaną pompką podciśnieniową i zaworem regulacyjnym w fotelu
|
od
A 094293
|
09/1984
|
WS urządzenie oczyszczania reflektorów z powiększonymi
wycieraczkami I wbudowanymi w nie dyszami spryskiwaczy (jak w 2.Serii)
|
od
A 096820
|
09/1984
|
WS Dostępne ogrzewanie lusterek zewnętrznych
|
nieznany
|
02/1985
|
Zmiana zamykania maski, Atrapa chłodnicy: wprowadzenie
języka klapy do jej otwierania (jak w W123, W124,…)
|
od
A 134098
|
09/1985
|
Wprowadzenie 2.Serii
|
od
A 186069
|
09/1985
|
Nowe WS Elektrycznie regulowana kolumna kierownicy
dostępna dla wszystkich typów
|
nieznany
|
11/1985
|
Nowa poduszka powietrzna w kierownicy (optycznie lepiej
zintegrowana oraz obniżona masa)
|
nieznany
|
12/1985
(08/1985
wg.WIS)
|
Sterownik zacisku 58D – Dzięki niemu zagwarantowano
właściwe podświetlenie przełączników
|
nieznany
|
04/1986
|
WS Nowe przełączniki podgrzewania siedzeń w nowoczesnym
wzorze (jak w W124) przez to nowa półka pod popielniczką – Więcej miejsca na
przełączniki WS
|
od
A 243517
|
04/1986
|
WS Fanfary, Przełącznik przeniesiony z środkowej konsoli
pod popielniczkę (przełącznik W124)
|
od
A 243517
|
06/1986
|
Zamek centralny, Ulepszona elektronika pompy zasilającej
|
od
A 252372
|
07/1986
|
Koło zapasowe montowane odwrotnie, teraz z wyjmowalną wanną (jak W124)
|
od
A 268602
|
08/1986
|
Wprowadzenie WS HPF II (zawieszenie
hydropneumatyczne II) z automatycznym obniżaniem karoserii o 24 mm powyżej
120 km/h i przełącznikiem do ustawiania twardości amortyzatorów
|
od
A 281436
|
08/1986
|
WS EDW (urządzenie alarmowe) z poprawioną ochroną
odholowania
|
od
A 284611
|
09/1986
|
Wprowadzenie układu ASR (8 cylindrowe) oraz układu ASD (6
cylindrowe); równocześnie zastosowano nowy przekaźnik antynadnapięciowy (ÜSR)
|
od
A 288303
|
11/1986
|
Zmieniona tylna półka z większą ilością miejsca na
większe głośniki (poprawiony dźwięk)
|
od
A 296642
|
12/1986
|
ABS seryjnie we wszystkich wersjach silnikowych
(wcześniej tylko modele V8)
|
od
A 309743
|
01/1987
|
Nowy sterownik tempomatu z wtyczką kodową odpowiednią dla
pojazdu danego typu (standaryzacja)
|
od
A 311370
|
03/1987
|
Przy WS EDW (urządzenie alarmowe) pominięto ochronę
odholowania
|
nieznany
|
03/1987
|
Diagnostyka błędów przez pomiar współczynnika wypełnienia
od teraz zintegrowana w sterowniku KE.
|
nieznany
|
03/1987
|
Zmieniony zbiornik paliwa – komora tłumiąca ze
zintegrowaną komorą separującą. Dzięki separacji pęcherzyków gazu uniknięto
odgłosów szmerów.
|
od
A 327880
|
05/1987
|
Usunięcie zbiornika podciśnienia dla regulacji
reflektorów, nowy regulator z zaworem odcinającym
|
od
A 338234
|
05/1987
|
Dodatkowe zabezpieczenie dla zacisku 58d w lewej części
tablicy wskaźników (nie dotyczy wskaźników z komputerem pokładowym)
|
nieznany
|
06/1987
|
Wtryskiwacze wykonane z mosiądzu z osadzeniem z Vitonu (M103)
|
nieznany
|
07/1987
|
Elekrycznie sterowana roleta tylnej szyby dostępna jako
WS
|
nieznany
|
08/1987
|
Kompaktowy napinacz pasa bezpieczeństwa ze skróconą o
około 80mm rurką
|
nieznany
|
09/1987
|
Wprowadzenie silników V8 ze zwiększoną mocą i regulacją
zapobiegającą spalaniu stukowemu (AKR)
|
nieznany
|
09/1987
|
Nowa tablica wskaźników ze zmienionym sterowaniem
wskaźnika rezerwy (wyeliminowanie zapalania się przy jeździe na zakrętach)
|
od
A 350465
|
09/1987
|
Od teraz element centralnego zamka przy klapce wlewu
paliwa zaczepiany
|
od
A 354453
|
09/1987
|
Podświetlany symbol na przełączniku szyberdachu WS
|
od
A 357231
|
09/1987
|
Całkowicie nowy system poduszek powietrznych (WS) z
poprawioną elektroniką i algorytmem wyzwalania, rozpoznawalny po napisie SRS
na poduszce; WS od teraz dostępna poduszka pasażera
|
od
A 363212
|
09/1987
|
Seryjnie montowane podgrzewanie płynu spryskiwaczy szyby
(WS kod 875; tylko dla kierownicy po lewej stronie) oraz nowe, podgrzewane
spryskiwacze szyby (rezystancja PTC została zastąpiona stałym oporem) jak
również dodatkowe osłony spryskiwaczy w pokrywie silnika
|
od
A 363212
|
09/1987
|
WS gruntownie zmieniona klimatyzacja, od teraz sterowana
mikroprocesorem i z elektronicznym przełącznikiem obiegu powietrza
|
od
A 363799
|
09/1987
|
WS podgrzewanie siedzeń, jeden sterownik dla obydwu
przednich foteli
|
od
A 368215
|
09/1987
|
WS dostępny System nagłośnienia
|
nieznany
|
10/1987
|
Chromowane pierścienie wokół rygli drzwiowych zostały
zmienione na czarne plastikowe
|
od
A 388633
|
02/1988
|
Komfortowe
załączanie zasilania elektrycznych szyb i el. regulowanych siedzeń:
zwiększono moc diody z 1 na 3 Ampery
|
nieznany
|
03/1988
|
Zmiana listwy z symbolami po prawej stronie tablicy
wskaźników przy WS poduszka powietrzna, napis RS zmieniono na SRS
(Sicherheits-Rückhalte-System)
|
od
A 407304
|
03/1988
|
Poprawione
połączenia zamka centralnego (wodoszczelne punkty lutownicze)
|
Nieznany
|
07/1988
|
Poprawiona izolacja dźwiękowa – od lipca wprowadzono do
serii: wklejone w tylną półkę specjalne elementy z pianki wokół tylnych
głośników; klapki tylnej półki pokryte welurem uszczelniające szczeliny
tylnej ściany; przejścia węży odpływowych szyberdachu na tylnej ścianie
zostały uszczelnione tworzywem piankowym; Wytłumienie (20mm włókno) położone
luzem nad zbiornikiem paliwa, po bokach sięga do tylnych słupków i wciśnięte
między tylną ścianą a ścianką działową
|
nieznany
|
09/1988
|
Wprowadzono
nowy typ: 560SE
|
nieznany
|
09/1988
|
Bardziej miękkie ustawienie tłumienia amortyzatorów na
przedniej i tylnej osi oraz nowa liczba podstawowa przy wyborze sprężyn
|
od
A 428209
|
09/1988
|
Seryjnie montowane kieszenie zamiast WS siatek bagażowych
|
od
A 428659
|
09/1988
|
Seryjnie montowane lusterko z prawej strony (odtąd obydwa
lusterka połączone jednym zestawem kabla: podgrzewanie lusterek)
|
od
A 430736
|
09/1988
|
Możliwość wyłączenia podświetlenia bagażnika poprzez
wyłącznik (oprócz aut z WS z urządzeniem alarmowym)
|
od
A 434459
|
09/1988
|
Wprowadzenie kompaktowego okablowania WS urządzenia
alarmowego (EDW)
|
od
A 434548
|
09/1988
|
Zmienione okablowanie WS lampek wysiadania
|
od
A 434549
|
09/1988
|
Nowy sterownik podgrzewania siedzeń (zwiększenie
wydajności spowodowane wprowadzeniem WS miękkiej skóry)
|
od
A 439287
|
09/1988
|
Zmienione położenie rezystora poduszki powietrznej
pasażera (R32)
|
od
A 439844
|
09/1988
|
Polepszone wyposażenie seryjne: seryjne 4x elektryczne
szyby, kierownica i dźwignia zmiany biegów obszyte skórą, składany przedni
podłokietnik, zagłówki tylnej kanapy, wskaźnik temperatury zewnętrznej
|
od
A 440401
|
09/1988
|
WS dostępna miękka skóra; do teraz zderzaki i listwy
boczne w 12 kolorach (poprzednio 4)
|
nieznany
|
10/1988
|
Nowa pompa zasilająca zamka centralnego (poprawienie
wydajności, szybsze otwieranie pojazdu)
|
od
A 443217
|
11/1988
|
Zmieniony moduł kontroli spalonej żarówki z przedłużonym
czasem reakcji od 11/88 wprowadzony do serii (część.-nr. 126 542 03 32)
|
nieznany
|
12/1988
|
WS Zawieszenie hydropneumatyczne zmienione króćce
podłączeniowe (eliminacja szmerów przepływu oleju podczas przyspieszania lub
podczas skręcania)
|
nieznany
|
01/1989
|
WS urządzenie czyszczące reflektory, nowy przekaźnik
(zielony), dzięki niemu zlikwidowano krzywe parkowanie wycieraczek
|
od
A 451890
|
03/1989
|
WS elektryczny szyberdach, usunięcie dwóch prędkości
zamykania szyberdachu
|
nieznany
|
03/1989
|
Komfortowe załączanie zasilania elektrycznych szyb i
elektrycznie sterowanych foteli: brak diody i sterowania plusem wyłączników
drzwiowych, nowy przekaźnik (zmniejszenie kosztów)
|
od
A 461998
|
04/1989
|
Poprawione mocowanie lampki schowka (poprawione również
dla lampek wysiadania)
|
od
A 474336
|
06/1989
|
Seryjny lejek prowadzący w rurze tankowania zbiornika
(wcześniej tylko auta z KAT i na rynek USA)
|
od
A 484390
|
06/1989
|
W pełni nowa koncepcja zderzaka przedniego – seryjnie
wyposażonego w hydrauliczny tłumik uderzeń
|
od
A 485222
|
07/1989
|
Zmiana tabliczki: poprzednia nazwa Daimler-Benz AG
została zmieniona Mercedes-Benz AG
|
od
A 491298
|
07/1989
|
Elektroniczny ściemniacz dla zacisku 58D, stałe
podświetlenie również przy wielu WS (zmiana sterownika); także nowy symbol
ostrzegawczy w prędkościomierzu przy WS ASD/ASR (przełączanie noc/dzień)
|
od
A 491585
|
09/1989
|
Szersza ramka wokół dźwigni automatycznej skrzyni biegów
|
od
A 495960
|
09/1989
|
Nowa stacyjka
|
od
A 496760
|
09/1989
|
Kierownica Ø=400mm (wcześniej 410mm)
|
od
A 496760
|
09/1989
|
Nowe
kołpaki, do dostępnych już z chromowaną gwiazdą dodatkowo chromowany
pierścień na rancie kołpaka; na
specjalne życzenie lakierowanie na jeden z 12 kolorów listew bocznych
|
od
A 496760
|
09/1989
|
Wprowadzenie WS ASR II (od teraz dostępne także dla
260/300SE)
|
od
A 496760
|
09/1989
|
Powiększony skraplacz WS klimatyzacji, zastosowanie
podwójnego wentylatora (tylko limuzyny)
|
od
A 496760
|
09/1989
|
Wprowadzenie nowej tapicerki bagażnika, (inny materiał,
bardziej miękki) – tylko limuzyny
|
od
A 496760
|
09/1989
|
Przesunięcie
punktu przełączania automatycznej skrzyni biegów 2–›3 (szybsze podgrzewanie katalizatora –
tylko modele V8)
|
nieznany
|
09/1989
|
Nowe mocowanie dla WS gaśnicy – wzięte z R129 (SL). Z
dopasowanym kolorystycznie welurem
|
od
A 502270
|
10/1989
|
Tarcze hamulcowe, zmieniony materiał (bardziej odporny na
ścieranie)
|
od
A 506204
|
10/1989
|
Nowa rura karbowana
od wlotu do filtra powietrza po lewej stronie (tylko M116/117)
|
od
A 513364
|
12/1989
|
Blokowanie blokady parkingowej (Shift-lock) automatycznej
skrzyni biegów
|
od
A 524864
|
01/1990
|
Nowy zamek kierownicy (standaryzacja)
|
od
A 525779
|
01/1990
|
Wtryskiwacze
z mosiądzu z osadzeniem z Vitonu,
wprowadzone do M116/117
|
nieznany
|
07/1990
|
Zmieniony przewód podciśnieniowy wspomagania hamulców,
poprawiony zawór zwrotny (zmniejszenie hałasu)
|
nieznany
|
07/1990
|
Wprowadzenie
Radia Becker serii 2000
|
nieznany
|
Z moich obserwacji wynika, że nie są to wszystkie zmiany jakie wprowadzono (chyba nie sposób wymienić wszystkich). Być może w przyszłości dopiszę tutaj inne (nie zawarte w tabeli), które uda mi się odkryć.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz