Wymontowanie pompy.
Zdejmujemy lewą rurę filtra powietrza, aby mieć lepszy dostęp do pompy.
Odkręcamy pokrętło i zdejmujemy pokrywę zbiornika.
Zbiornik pompy wspomagania.
Odsysamy strzykawką olej. Strzykawkę o pojemności np. 100ml można kupić w aptece.
Kawałek rurki igelitowej na strzykawce ułatwi odsysanie.
Odkręcamy nakrętkę kluczem 10 mm (uwaga, sprężyna jest lekko naprężona - może katapultować nakrętkę i ją zgubić).
Wyjmujemy plastikową tulejkę oraz sprężynę.
Widok po wyjęciu sprężyny.
Haczykiem z drutu wyjmujemy filterek.
Odsysamy resztę oleju ze zbiornika.
Zakrywamy z powrotem pompę deklem, aby uniknąć dostania się ewentualnych paprochów do środka zbiornika.
Narzędzie do wyciągania filtra to haczyk z drutu.
Korzystając z tego, że pompa jest zamocowana porządnie do silnika, luzujemy nakrętkę mocującą koło pasowe (jeżeli oczywiście planujemy je zdjąć) . Klucz 36mm zakładamy na koło pasowe pompy (unieruchamiamy je), a kluczem 22mm odkręcamy w lewo nakrętkę (normalny gwint).
Luzowanie nakrętki koła pasowego.
Kluczem 19mm odkręcamy przewód hydrauliczny powrotu, a kluczem 17mm przewód ciśnieniowy (zasilający). Ponieważ jest tam niewiele miejsca na zwykły klucz, najlepiej użyć klucza bocznego, otwartego. Jeżeli nie mamy takiego klucza, można użyć płaskiego. Aby sobie ułatwić dostęp do przewodu ciśnieniowego, wyjmujemy zbiornik oleju układu nivo. Po odkręceniu przewody dobrze jest odchylić i zaślepić.
Uwaga! Po odkręceniu przewodów nie kręcimy kierownicą w przeciwnym razie olej z przekładni bardzo efektownie rozniesie się po komorze silnika, a nawet poza nią.
Wejścia do pompy również zaślepiamy.
Miejsca podłączenia przewodów hydraulicznych w pompie.
Odsunięcie zbiornika nivo pomaga w odkręceniu przewodu zasilającego.
Zdejmujemy paski klinowe. W tym celu kluczem 13mm luzujemy dwie nakrętki po lewej stronie pompy i jedną po prawej na dole.
Następnie kluczem imbusowym 6mm wykręcamy śrubę napinającą, aż prawa strona pompy opadnie do oporu.
Zdejmujemy paski klinowe pompy.
Odkręcamy poluzowane wcześniej trzy nakrętki i wyjmujemy pompę.
Nakrętki mocujące pompę.
Nakrętka mocująca pompę i śruba napinająca.
Zamontowanie pompy.
Pompę umieszczamy na swoim miejscu (zwracamy uwagę, aby plastikowy element (zdjęcie poniżej) śruby napinającej wszedł w otwór w pompie) i przykręcamy trzema śrubami, ale nie dociągamy ich.
Widok mocowania pompy i elementów napinających.
Pompa na swoim miejscu.
Jeżeli odkręcane było koło pasowe, pamiętamy, aby jego nakrętka była odpowiednio dokręcona - 50 Nm.
Zakładamy paski klinowe i kręcąc śrubą napinającą w prawo, napinamy paski. Stara szkoła mówi, że pasek jest prawidłowo naciągnięty wtedy, gdy ugina się pod naciskiem palca około 1cm.
Po naprężeniu pasków dociągamy momentem 25 Nm trzy śruby mocujące pompę kluczem 13mm.
Napinanie pasków klinowych kluczem imbusowym 6mm.
Przykręcamy przewody hydrauliczne momentem:
45-50 Nm przewód ciśnieniowy
35-45 Nm przewód powrotny
Przed przykręceniem warto sprawdzić czy śruby na końcach przewodów obracają się swobodnie. Oczywiście należy zwrócić uwagę na osiowe wkręcanie przewodów (ryzyko uszkodzenia aluminiowego gwintu pompy). Przewody są dość sztywne, więc mogą utrudniać prawidłowe wkręcanie.
Gwint oraz końcówkę zwilżamy olejem.
Przykręcanie przewodu hydraulicznego.
Na koniec umieszczamy zbiornik układu nivo na swoim miejscu (jeżeli był wyjmowany) i podłączamy przewód powrotny do niego.
Uzupełnianie oleju wspomagania
UWAGA! Nie należy uruchamiać silnika bez uzupełnienia zbiorniczka pompy olejem. Precyzyjne elementy wewnętrzne pompy, współpracujące ze sobą, są smarowane olejem. Praca "na sucho" spowoduje ich zużycie, co wpłynie na obniżenie wymaganego ciśnienia.
Umieszczamy filtr oleju na dnie zbiornika pompy, wkładamy sprężynę, plastikową tuleję i przykręcamy całość nakrętką.
Po dolaniu oleju, uruchamiamy silnik i odpowietrzamy układ poprzez kręcenie kierownicą od jednego, skrajnego położenia do drugiego kilka razy, przy czym obserwujemy poziom oleju w pompie i ewentualnie uzupełniamy go.
Po odpowietrzeniu układu sprawdzamy poziom oleju w zbiorniczku. Auto oczywiście powinno stać w poziomie.
Punkty pomiędzy którymi powinno znajdować się lustro oleju.
Na koniec dobrze jest sprawdzić, czy nie ma gdzieś wycieków w układzie.
Tego typu prace są dobrą okazją do wymiany oleju w całym układzie, toteż w niedalekiej przyszłości postaram się taką wymianę opisać.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz