czwartek, 26 czerwca 2014

Regulacja cięgien gazu w MB W126, silnik M117

 Jak sprawdzić czujnik położenia przepustnicy oraz jak wyregulować układ cięgien gazu.



Aby sprawdzić poprawne działanie pedału gazu należy:
Odnaleźć kostkę czujnika położenia przepustnicy, rozłączyć ją i przy pomocy omomierza lub próbnika zwarć pomierzyć.


 Kostka znajduje się obok wtryskiwacza rozruchowego.

Czujnik położenia przepustnicy daje informacje sterownikowi KE.
Jest to podwójny przełącznik, który informuje o 3 stanach przepustnicy:
przepustnica zamknięta (obroty jałowe) - zwarte styki 1 i 2
przepustnica częściowo otwarta - rozwarte wszystkie styki
przepustnica całkowicie otwarta - zwarte styki 2 i 3



A więc w stanie spoczynkowym pedału gazu styki zamkniętej przepustnicy powinny być zwarte, natomiast po wciśnięciu pedału gazu do oporu (załączony przycisk kick down) zwarte powinny być styki pełnego otwarcia przepustnicy.

Poprawne działanie czujnika przepustnicy (pomiar styków wolnych obrotów)


Innym sposobem pomiaru jest sprawdzenie poprzez złącze diagnostyczne, metoda ta jest lepsza (choć wymaga nieco więcej zachodu) ponieważ sprawdza dodatkowo całą drogę sygnału - od czujnika przepustnicy do samego sterownika KE.

Jeżeli pomiar wykryje nieprawidłowości, może być uszkodzony czujnik położenia przepustnicy, uszkodzenie wiązki przewodów lub zła regulacja cięgien gazu. W moim przypadku po wciśnięciu pedału gazu do oporu czujnik nie sygnalizował pełnego otwarcia przepustnicy. Czujnik okazał się sprawny i wystarczyło wyregulować układ cięgieł.
Regulacje pod maską są dobrą okazją do nasmarowania elementów współpracujących ze sobą więc warto przygotować sobie odrobinę smaru lub oleju.
Auto, które regulowałem nie było wyposażone w układ ASR.

Aby było czytelniej opisałem elementy układu literami.





Po zdjęciu filtra powietrza sprawdzamy czy cięgna dają się łatwo poruszać i czy nie są krzywe.
Wypinamy cięgna przepustnicy (A) i tempomatu (B)
Sprawdzamy czy przepustnica opiera się na zderzaku wolnych obrotów




Cięgno przepustnicy (A) zakładamy na swoje miejsce - nie powinno być na nim naprężenia. Ewentualnie długość cięgna ustawiamy na 100mm mierząc od środka do środka gniazda na kulkę.
Sprawdzamy czy dźwignia serwomechanizmu tempomatu znajduje się na zderzaku wolnych obrotów.
Po założeniu cięgna tempomatu dźwignia serwomechanizmu powinna być w odległości 1mm od zderzaka wolnych obrotów.
Zdejmujemy cięgno linki ASB (E).
Cięgło (C) tak ustawiamy aby nie naprężona rolka (D) spoczywała na końcu zderzaka .
Cięgło (F) ustawiamy na 163mm.


Sprawdzamy zderzak pełnego otwarcia przepustnicy wciskając pedał gazu do oporu aż zadziała przełącznik kick down. Jeśli przepustnica nie otwiera się w pełni luzujemy śrubę regulacyjna (H) i tak ustawiamy dźwignię aby przepustnica opierała się na zderzaku pełnego otwarcia.
Jeżeli po tej regulacji dźwignia przepustnicy nie spoczywa na zderzaku wolnych obrotów ustawiamy cięgło (I) na długość 220mm (mierząc od środka gniazda na kulkę do środka gumowego pierścienia).
Na koniec ustawiamy linkę ASB. W tym celu dźwignię (G) przesuwamy w kierunku akumulatora aż do lekkiego, wyczuwalnego oporu  i zakładamy cięgło (E). W razie potrzeby cięgło regulujemy.
Na wszelki wypadek jeszcze raz sprawdzamy działanie czujnika położenia przepustnicy.

1 komentarz:

  1. Siemka. Ogarniasz widzę bardzo dobrze ke jetronica więc prosiłbym cię o kontakt do mnie mam problem ze swoim w126 2.6 i nie mogę iść do ładu. Napisz mi email jeśli masz chęci pomoc :) Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń