Komputer pokładowy komunikuje się z użytkownikiem za pomocą wyświetlacza umieszczonego w tablicy wskaźników. Sterowanie nim odbywa się za pomocą klawiaturki, zainstalowanej nieopodal dźwigni zmiany biegów. Dzięki nieco wystającym klawiszom jak i wystającej obudowie klawiatury (w kształcie krzyża) możliwa jest obsługa komputera podczas jazdy, bez odrywania wzroku kierowcy od tego co się dzieje na drodze.
Wyświetlacz komputera pokładowego...
...i jego klawiatura.
Lista możliwych do wyświetlenia informacji jest nadrukowana na cyferblacie wokół wyświetlacza. Każda z nich posiada swoją kontrolkę (pomarańczowa strzałka). Wybranie za pomocą klawiatury konkretnej informacji powoduje zapalenie przypisanej jej kontrolki i wyświetlenie wartości na wyświetlaczu.
Oprócz wartości i jednostki wyświetlacz informuje o trybie pracy komputera literkami K i L, które opiszę w dalszej części wpisu.
Jak widać na cyferblacie, możemy uzyskać 4 typy informacji:
ZEIT - czas
WEG - dystans
GESCHIWINDICHKEIT - prędkość
VERBRAUCH - zużycie paliwa
Informacje jakie możemy odczytać dzięki komputerowi pokładowemu.
Jeśli chodzi o klawiaturę, to jej klawisze mają następujące funkcje:
K - wybiera tryb K (krótkiego dystansu),
kasuje zapamiętane wartości,
wprowadza cyfrę tysięczną,
wprowadza dziesiętną cyfrę godzin (ustawianie czasu)
- wybiera informacje dotyczące czasu (ZEIT),
wprowadza cyfrę setną,
wprowadza cyfrę jedności godzin (ustawienie czasu)
- wybiera informacje dotyczące dystansu (WEG),
wprowadza cyfrę dziesiętną,
wprowadza cyfrę dziesiętną minut (ustawienie czasu)
L - wybiera tryb L (długiego dystansu),
kasuje zapamiętane wartości,
wprowadza cyfrę jedności,
wprowadza cyfrę jedności minut (ustawienie czasu)
P - klawisz programowania - naciskamy przed wprowadzeniem liczb
- wybiera informacje dotyczące prędkości (GESCHW.)
- wybiera informacje dotyczące zużycia paliwa (VERBR.)
E - klawisz wprowadzenia danych - naciskamy po wpisaniu liczb (odpowiednik klawisza Enter w komputerze).
Klawisze sterujące komputerem.
Aby komputer był w pełni funkcjonalny i wyświetlał poprawnie wszystkie informacje, zegarek powinien być ustawiony zgodnie z czasem rzeczywistym.
Przy zaniku zasilania, np: po odłączeniu akumulatora i jego ponownym podłączeniu komputer pokładowy jest nieaktywny. Aktywujemy go ustawiając właściwy czas zegarka:
Po podłączeniu zasilania na zegarku wyświetla się godz. 12:00.
Pociągamy prawe pokrętło na tablicy wskaźników - dwukropek na wyświetlaczu miga.
Klawiszami 1000, 100, 10, 1 komputera pokładowego ustawiamy aktualną godzinę.
Jeszcze raz pociągamy prawe pokrętło na tablicy wskaźników, dwukropek przestaje migać i zegar rozpoczyna pracę.
Ustawianie zegarka rozpoczynamy od pociągnięcia prawego pokrętła.
Przyciski do wprowadzania czasu i innych wartości liczbowych.
Naciskając klawisz
uzyskujemy informacje dotyczące czasu (ZEIT) takie jak:
AM ZIEL - U CELU - spodziewany czas przybycia do celu podróży. Wartość jest obliczana przez komputer na podstawie średniej prędkości z ostatnich 10 minut i wprowadzonych danych dystansu: WEG: BIS ZIEL. Wartość nie będzie wyświetlana gdy wartość WEG: BIS ZIEL została osiągnięta przed przybyciem do celu, lub , gdy podróż zajęła dłużej niż 24 godziny.
AB START - OD STARTU - jest to czas podróży liczony przez komputer od momentu skasowania zapisanych wartości.
Czas od startu.
ANK. WUNSCH - ŻĄDANE PRZYBYCIE - Jest to czas w którym chcemy dotrzeć do celu. Wartość ta wpisywana jest przez kierowcę. Czas ten powinien być krótszy niż 24 godziny. Jeżeli wartość nie jest wpisana wyświetlają się cztery kreski: - - - -
Aby wprowadzić wartość, naciskamy klawisz P (na wyświetlaczu pojawią się: 0000), następnie klawiszami 1000, 100, 10, 1 wprowadzamy liczby, po czym naciskamy klawisz E.
Naciskając klawisz
uzyskujemy informacje dotyczące dystansu (WEG) takie jak:
BIS ZIEL - DO CELU - jest to dystans jaki zamierzamy pokonać. Wartość wprowadzana do komputera przez kierowcę. Jeżeli wartość nie jest wprowadzona, wyświetlane są kreski - - - - . Jeżeli wprowadzona wartość została osiągnięta wyświetlane jest 0km.
Aby wprowadzić wartość, naciskamy klawisz P (na wyświetlaczu pojawią się: 0000), następnie klawiszami 1000, 100, 10, 1 wprowadzamy liczby, po czym naciskamy klawisz E.
Dystans do celu - tą wartość wprowadza kierowca.
AB START - OD STARTU - dystans przebyty przez auto, liczony przez komputer od momentu ostatniego skasowania zapisanych wartości.
Dystans od startu.
BIS TANK LEER - DO PUSTEGO ZBIORNIKA - dystans jaki możemy pokonać, aż zbiornik będzie pusty. W nowym modelu Forda, na przykład, taka informacja komputera jest przetłumaczona jako "Odległość do wypróżnienia"...;) Innymi słowy jest to zasięg jazdy przy aktualnej zawartości zbiornika paliwa. Wartość ta jest obliczana na podstawie danych o ilości paliwa w zbiorniku, oraz danych o średnim zużyciu paliwa (z ostatnich 10 min).
Wyświetlana wartość zmienia się w zależności od warunków jazdy wpływających na zużycie paliwa. W przypadku zatrzymania auta wartość jest zapamiętywana. Po odłączeniu akumulatora i ponownym jego podłączeniu, ustalona, wzorcowa wartość zużycia paliwa jest użyta do obliczenia zasięgu jazdy.
Podczas tankowania komputer powinien być wyłączony - wyłączony zapłon
Zasięg auta na aktualnej ilości paliwa.
Naciskając klawisz
uzyskujemy informacje dotyczące prędkości (GESCHW) takie jak:
SOLL DURCHSCH - ŚREDNIA ZALECANA - jest to wartość średnia prędkości z jaką należy jechać, aby przybyć do celu w żądanym czasie - obliczana przez komputer.
Aby wartość była wyświetlana, muszą być wprowadzone dane: WEG: BIS ZIEL oraz ZEIT: ANK. WUNSCH
Wartość nie będzie wyświetlana, jeżeli jedna z wprowadzonych wartości zostanie osiągnięta przed przybyciem do celu.
DURCHSCH - ŚREDNIA - średnia prędkość obliczana przez komputer od momentu skasowania ostatnich wartości.
LIMIT - LIMIT - Wartość prędkości wprowadzana przez kierowcę - po przekroczeniu tej prędkości Wartość na wyświetlaczu zaczyna migać i rozlega się sygnał dźwiękowy.
Po 4 sekundach sygnał wyłącza się a wyświetlacz pokazuje ostatnio wyświetlaną informację.
W czasie trwania sygnału można go wyłączyć poprzez naciśnięcie dowolnego klawisza komputera pokładowego. W ten sposób wyłączamy alarmowanie przekroczenia prędkości, co sygnalizowane jest migającą strzałką po wybraniu opcji LIMIT.
Aby przywrócić alarmowanie, wybieramy opcję LIMIT i naciskamy klawisz P.
Strzałka LIMIT błyska - alarmowanie wyłączone
Strzałka LIMIT świeci - alarmowanie włączone
Aby wprowadzić wartość, naciskamy klawisz P (na wyświetlaczu pojawią się: 0000), następnie klawiszami 1000, 100, 10, 1 wprowadzamy liczby, po czym naciskamy klawisz E.
Naciskając klawisz
uzyskujemy informacje dotyczące zużycia paliwa (WERBR.) takie jak:
DURCHSCHNITT - ŚREDNIE - średnie zużycie paliwa, obliczane przez komputer od momentu skasowania zapisanych wartości. informacja ta nie jest obliczana podczas postoju auta przy pracującym silniku. W tym wypadku jest wyświetlana maksymalna wartość zużycia paliwa 40L/100km
TEILSTRECKE -ŚREDNIE CZĘŚCIOWE -Średnie zużycie paliwa z ostatnich 10 minut , obliczane przez komputer. Ta opcja umożliwia również pomiar zużycia paliwa na konkretnym dystansie lub w konkretnym okresie czasu.
Po naciśnięciu klawisza P rozpoczyna się pomiar, po ponownym naciśnięciu klawisza P pomiar zostaje zakończony a obliczona wartość pojawia się na wyświetlaczu.
Aby skasować wyświetloną wartość naciskamy klawisz E, lub wybieramy inny rodzaj informacji.
Średnie zużycie paliwa z ostatnich 10 minut.
MOM - CHWILOWE - zużycie paliwa w danym momencie podczas jazdy, obliczane przez komputer. Przy prędkościach poniżej 20km/godz, wartość nie jest wyświetlana.
Tryby pracy K i L
Jak wspomniałem wcześniej komputer może pracować w dwóch trybach:
K - od słowa Kurz - tryb krótkiego dystansu,
L - od słowa Lang - tryb długiego dystansu.
Tryb K
Tryb krótkiego dystansu uruchamia się po przekręceniu kluczyka w stacyjce w pozycję 2 - literka K miga w oknie wyświetlacza. Jeżeli nie naciśniemy klawisza "K", zapamiętane dotychczas dane dla trybu K zostaną skasowane po przejechaniu 1km, a nowe wartości będą obliczane od momentu rozpoczęcia podróży. Dane dla trybu L będą dalej obliczane.
Jeżeli naciśniemy klawisz K, lub klawisz P zostanie naciśnięty w celu wprowadzenia danych, dane dla trybu K nie zostaną skasowane (K na wyświetlaczu przestanie migać).
Wartości dla trybu K można skasować ręcznie - naciskamy K aż 0:00h pojawi się na wyświetlaczu i zaświeci się kontrolka ZEIT: AB START.
Wartości muszą być skasowane ręcznie, jeżeli dane mają być obliczane od momentu rozpoczęcia podróży i gdy dane dla ZEIT: ANK. WUNSCH i WEG: BIS ZIEL zostały wprowadzone.
Dane ZEIT: ANK. WUNSCH i WEG: BIS ZIEL mogą być zmieniane w trakcie podróży - komputer kontynuuje obliczenia wg nowych danych.
Tryb L
Przez naciśnięcie klawisza L (stacyjka w pozycji 2) uruchamiamy tryb L komputera.
Wartości w tym trybie nie są automatycznie kasowane. Można je jednak skasować ręcznie poprzez przyciśnięcie klawisza L aż do momentu aż 0:00h pojawi się na wyświetlaczu i zaświeci się kontrolka ZEIT: AB START.
Do czego te tryby są potrzebne?.
Załóżmy, że wyjeżdżamy na wakacje i chcemy skorzystać z komputera pokładowego. Kasujemy dotychczas zapamiętane wartości dla trybu K i L i wprowadzamy dane: O której godzinie chcemy przybyć na miejsce wypoczynku i ile kilometrów musimy pokonać.
Wyruszamy w drogę, komputer informuje nas z jaką prędkością średnią jedziemy, z jaką prędkością średnią powinniśmy jechać aby dotrzeć do celu w czasie który ustaliliśmy. Informuje również o ilości kilometrów do pokonania jak i tych przebytych dotychczas i czasie w którym zostały pokonane. Możemy też uzyskać informację o czasie w którym dotrzemy do celu i o zużyciu paliwa.
Jeżeli podróż jest długa, niezbędne będzie podzielenie jej na odcinki przedzielone przerwami (np. w celu odpoczynku), co wiąże się z wyłączeniem silnika. Po ponownym uruchomieniu silnika ( i przejechaniu 1km) dane będą skasowane w trybie K (o ile nie naciśniemy klawisza K). Dzięki temu, w trybie K, będziemy mogli odczytywać dane dotyczące danego odcinka.
Przykładowo, jadąc z Częstochowy do Gdańska, chcemy dowiedzieć się np. w jakim czasie pokonamy odcinek między Łodzią i Toruniem. Wystarczy więc zrobić sobie przerwę w Łodzi, lub w czasie jazdy skasować wartości dla trybu K (oczywiście będąc w Łodzi). Po dojechaniu do Torunia odczytujemy informację ZEIT: AB START w trybie K. Jeżeli na odcinku Łódź -Toruń wyłączany był silnik pamiętamy, aby po jego uruchomieniu nacisnąć klawisz K (dane liczone od Łodzi nie zostaną skasowane).
Jeśli chcemy uzyskać informacje dotyczące całej podróży, naciskamy klawisz L.
Świetny wpis, sam korzystam z komputera pokładowego, który przedstawia mi chwilowe raporty spalania, sugeruje zmianę biegu w celu zredukowania zużycia paliwa, itd. Moim zdaniem genialne rozwiązanie.
OdpowiedzUsuńŚwietana robota.Dokładnie takiego poradnika szukałem.
OdpowiedzUsuń.
Cenne informacje można tutaj znaleźć
OdpowiedzUsuńBardzo przydatne treści
OdpowiedzUsuńŚwietny wpis! Czekam na kolejne z niecierpliwością
OdpowiedzUsuńFajny wpis
OdpowiedzUsuńRewelacyjny jest ten wpis
OdpowiedzUsuńPodoba mi się ten wpis
OdpowiedzUsuńMistrzowski post
OdpowiedzUsuńCiekawy artykuł
OdpowiedzUsuńBrawo Super robota!!
OdpowiedzUsuńChętnie wykorzystam zdobyte tu informacje w praktyce.
OdpowiedzUsuń