czwartek, 30 kwietnia 2015

Regulacja układu zaworowego w silnikach M116/M117

 Wpis przedstawia w jaki sposób sprawdzić i ewentualnie wyregulować podstawowe naprężenie hydraulicznych elementów kasujących luz zaworowy.






Jak wiadomo, silniki V8 w modelach W126, R107 wyposażone są w hydrauliczne kompensatory (czy też kasatory) luzu zaworowego, jednak do prawidłowej pracy układu zaworowego niezbędne jest właściwe ustawienie ich wstępnego naprężenia. Dzięki temu będą w pełni realizowały swoje zadanie.
Złe ustawienie kompensatorów może skutkować np. głośną pracą układu zaworowego, wpływać na osiągi silnika lub doprowadzić do wypalenia gniazd zaworowych.

Sprawdzenie powinno być przeprowadzone w przypadkach, gdy w silniku zostały wymienione elementy układu zaworowego takie jak: gniazdo zaworowe (również jeśli było frezowane, docierane), zawór, podkładka regulacyjna, dźwigienka zaworowa, wałek rozrządu, hydrauliczny kompensator luzu zaworowego.
Naprężenie sprawdzamy również gdy w/w części zostały  pozamieniane miejscami lub jeżeli podczas próby poruszenia ręką dźwigienki zaworowej wyczujemy luz .
W przypadku silników ze słabymi wynikami pomiaru ciśnienia sprężania również można pokusić się o sprawdzenie układu zaworowego.
Od grudnia 1982 wartość naprężenia podstawowego została zmieniona (poprzez zmianę podkładek regulacyjnych na grubsze). Instrukcja serwisowa zaleca regulację aut wyprodukowanych przed tą datą według nowych wartości. Eliminujemy tym możliwość występowania dodatkowych dźwięków (tykanie) w ciepłym silniku przy wolnych obrotach.



Wysokość odprężonego kompensatora wynosi 31,5mm mierząc od płaszczyzny głowicy do czubka główki. Wartość naprężenia podstawowego to  1,2 do 2,4mm a więc optymalna wartość to 1,8mm.
Zatem wysokość prawidłowo ustawionego kompensatora to 29,7mm  +/- 0,6mm.
W przypadku aut produkowanych przed grudniem 1982 roku naprężenie to wynosiło 0,7 do 1,9 mm


Aby ułatwić sobie pomiar, warto zaopatrzyć się w specjalny przyrząd, który jako narzędzie serwisowe występuje pod numerem: 117 589 06 23 00.
Ponieważ kiedyś udało mi się znaleźć wymiary tego przyrządu, postanowiłem wykonać go samemu.





Przyrząd do sprawdzania naprężenia kompensatorów luzu zaworowego.




 Sprawdzenie

Do tej operacji musimy mieć dostęp do układu zaworowego, toteż pokrywy wałków rozrządu powinny być zdemontowane.

W przypadku zamontowania nowych kompensatorów luzu zaworowego, należy przed pomiarem obracać silnikiem przy pomocy rozrusznika przez minimum 30 sekund co spowoduje ich wypełnienie olejem i dopasowanie do układu.

Kręcąc wałem korbowym przy pomocy rozrusznika (lub ręcznie), ustawiamy krzywkę wałka rozrządu kierując ją ku górze, następnie zakładamy przyrząd na kompensator luzu zaworowego tak, aby dolna część przyrządu opierała się o płaszczyznę głowicy a trzpień przyrządu, przechodząc przez otwór w dźwigience, opierał się na główce kompensatora.


 Właściwe położenie krzywki wałka rozrządu, oraz sposób zainstalowania przyrządu.


Sprawdzamy położenie rowka na trzpieniu względem płaszczyzny przyrządu.
Przy idealnym ustawieniu płaszczyzna powinna znajdować się po środku rowka. Szerokość rowka to 1,2mm a więc dopuszczalna jest odchyłka +/- 0,6mm.
W przypadku gdy płaszczyzna znajduje się poza rowkiem, należy wyregulować naprężenie kompensatora za pomocą podkładki regulacyjnej, spoczywającej między dźwigienką zaworową a trzonkiem zaworu.


Położenie rowka przy prawidłowym ustawieniu naprężenia kompensatora.
Strzałka wskazuje płaszczyznę względem której sprawdzamy położenie rowka.



Odchyłka dodatnia występuje wtedy, gdy  płaszczyzna znajduje się powyżej rowka. Przy takim wskazaniu stosujemy cieńszą podkładkę regulacyjną.


Odchyłka dodatnia wskazywana przez przyrząd.



Odchyłka ujemna występuje, gdy płaszczyzna znajduje się poniżej rowka. Należy więc zastosować grubszą podkładkę regulacyjną.


Odchyłka ujemna wskazywana przez przyrząd.



Jeżeli wystąpiła odchyłka ujemna bądź dodatnia, za pomocą ściągacza sprężyn zaworowych wyjmujemy dźwigienkę zaworową a następnie wymieniamy podkładkę regulacyjną na odpowiednią.

Podkładki dostępne są w różnych grubościach:

6,15 mm o numerze 117 053 07 53
5,8 mm   o numerze 117 053 06 53
5,45 mm o numerze 117 053 05 53
5,1 mm   o numerze 117 053 04 53
4,75mm  o numerze 117 053 03 53
4,4mm    o numerze 117 053 02 53
4,05mm  o numerze 117 053 01 53
3,7mm    o numerze 117 053 00 53



Podkładki o grubości 4,75mm.


 Położenie podkładki regulacyjnej.



Tutaj grubość podkładki wynosi 5,1mm.



Zakładamy dźwigienkę zaworową, czekamy kilka minut aż kompensator dopasuje się i ponownie sprawdzamy naprężenie kompensatora luzu.
Oczywiście operację przeprowadzamy dla wszystkich zaworów.

Po skończonych pracach pamiętajmy o właściwym momencie dokręcania śrub pokryw wałków rozrządu (3Nm).

Podkładki regulacyjne w ASO nie są jakoś specjalnie tanie. Przy konieczności wymiany wszystkich 16 sztuk taka regulacja może okazać się dość drogim przedsięwzięciem.




4 komentarze:

  1. Szczegółowy wpis. Widać, że autor zna się na rzeczy i wie o czym pisze.

    OdpowiedzUsuń
  2. witam,mam pytanie czy jest Pan w stanie przesłać mi wymiary przyrzadu.ktury Pan sam wykonał pozdrawiam Wiesław

    OdpowiedzUsuń
  3. ale cipa dla starych dziadow

    OdpowiedzUsuń