niedziela, 27 lipca 2014

Opis przekaźników w skrzynce bezpiecznikowej w MB W126

Przy usuwaniu usterek związanych z elektryką, przydatna może okazać się informacja o przekaźnikach sterujących wyposażeniem auta.




Poniżej opis poszczególnych przekaźników w autach  produkowanych od września 1985 roku:
Opis nie dotyczy aut produkowanych do USA i Szwecji - są tam niewielkie różnice.








A - moduł kontroli przepalonej żarówki,
B - przekaźnik zespolony (kierunkowskazy, silnik wycieraczek przedniej szyby).
C - wentylator dodatkowy (2 bieg)
D - wentylator dodatkowy (1 bieg)
E - pompa powietrza
F - czyszczenie reflektorów
G - regulacja siedzeń, elektryczne szyby
H - ogrzewanie postojowe (sterowanie)
I - dioda regulacji foteli i elektrycznych siedzeń
J - bezpieczniki ogrzewania postojowego


Może pokrótce o każdym elemencie:

A - moduł kontroli przepalonej żarówki - puszka ma za zadanie wykryć spaloną żarówkę (czyli przepływ prądu przez dany obwód o innej wartości niż założony) i zasygnalizować kontrolką na tablicy wskaźników.
    
      System bada obwody świateł:
  • postojowych,
  • mijania,
  • długich,
  • przeciwmgielnych,
  • stopu,
  • cofania,
  • oświetlenia tablicy rejestracyjnej,
  • kierunkowskazów.

Podstawą prawidłowego działania układu jest stosowanie żarówek o mocy podanej przez producenta auta, oraz dobry stan instalacji elektrycznej (m.in. nie zaśniedziałe, suche styki kostek elektrycznych i samych żarówek).
Jeżeli układ wykryje przepaloną żarówkę, aby zawęzić zakres jej poszukiwań, wyłączamy światła i  załączamy po kolei poszczególne światła obserwując kontrolkę - kiedy się zapali, wiemy w którym obwodzie szukać. W przypadku świateł STOP i kierunkowskazów układ pamięta usterkę aż do momentu przekręcenia kluczyka w pozycję 0. Likwidacja usterki w innych obwodach świateł wygasza kontrolkę od razu.
Gdy całe oświetlenie auta jest sprawne a kontrolka nadal świeci, problemem może być sam moduł kontroli.
Z racji tego, że moduł jest dość sporych gabarytów, ma swoją bezwładność, co przy drganiach karoserii może spowodować uszkodzenie punktów lutowniczych wyprowadzeń. Jeżeli lekkie stuknięcie w moduł (lub poruszanie nim) spowoduje zgaszenie kontrolki to mamy przyczynę.
Jeśli chodzi o podłączenie dodatkowych świateł (np. dziennych, stopu, czy świateł przyczepki) to podłączenie do instalacji auta należy wykonać do bezpieczników, pomijając układ kontroli.
Obwód jest mniej więcej tak zbudowany:
Plus akumulatora ---> włącznik świateł  --->  bezpiecznik ---> układ kontroli ---> żarówka ---> masa.

B - Przekaźnik zespolony - pełni funkcję przerywacza kierunkowskazów i sterowania silnikiem wycieraczek.

C - wentylator dodatkowy - załącza wentylator (na pełną moc) skraplacza klimatyzacji, jest sterowany czujnikiem temperatury (znajdującym się na obudowie termostatu). Czujnik ten ( do sierpnia '87) to termowłącznik, który po osiągnięciu 105 stopni zwiera do masy. Później stosowano termistor.


D - wentylator dodatkowy - załącza wentylator skraplacza ale przez opornik. Jest sterowany czujnikiem ciśnienia przy osuszaczu.

E - przekaźnik pompy powietrza. Załącza sprzęgło elektromagnetyczne pompy oraz jej zawór. Pompa dostarcza powietrze do układu wydechowego w fazie nagrzewania. Sterowany przez sterownik KE.

 F - czyszczenie reflektorów - załącza silniczki wycieraczek reflektorów. Sterowany włącznikiem spryskiwaczy szyby.

G - regulacja siedzeń, elektryczne szyby - przekaźnik ten załącza zasilanie elektrycznych szyb i regulacji siedzeń. Jego cewka jest zasilana plusem po stacyjce poprzez diodę I, oraz stałym plusem z akumulatora poprzez wyłączniki drzwiowe. Dzięki temu możliwa jest regulacja siedzeń i sterowanie szybami przy otwartych drzwiach i bez kluczyka w stacyjce.

H - ogrzewanie postojowe - sterowany programatorem ogrzewania postojowego.

I - dioda regulacji foteli i elektrycznych siedzeń - patrz opis przekaźnika G

J - bezpieczniki ogrzewania postojowego.

Pozostałe bezpieczniki zostały już opisane tutaj.


Sprawdzanie obwodów danego urządzenia zasilanego przekaźnikiem C, D, E, F, G lub H, ułatwia opis jaki się na nim znajduje. Dzięki schematowi i oznaczeniem wyprowadzeń zamieszczonym na obudowie przekaźnika, przy pomocy woltomierza łatwo jest wykryć, czy np. dochodzi napięcie sterujące cewką przekaźnika, lub napięcie, które ma być załączone przez przekaźnik.
Jak widać na zdjęciu poniżej mamy oznaczenia takie jak:

30 - najczęściej doprowadzone jest tu  napięcie, które jest załączane przez przekaźnik
87 - wyjście zwarte z 30 podczas zadziałania cewki przekaźnika
87a -  wyście normalnie zwarte z 30 w stanie spoczynku - czasem nie podłączone do instalacji
85, 86 - zasilanie cewki przekaźnika (85 - masa, 86 - plus 12V). Niektóre przekaźniki sterowane są masą a niektóre plusem.

Jeśli chodzi o przekaźnik sterujący pracą wycieraczek reflektorów (F), oraz przekaźnik ogrzewania postojowego (H) to jest odwrotnie - zasilanie jest na 87 (i 87a - przekaźnik H), a wyjście to 30.


Jeżeli mamy napięcie zasilające, przy użyciu kawałka przewodu (wtykając go w złącze przekaźnika, w styki 30 i 87) możemy symulować pracę przekaźnika testując układy nim sterowane.


Na obudowie przekaźnika przedstawiono jego schemat.


Oraz oznaczono wyprowadzenia.


 Opis wyprowadzeń znajduje się również na spodzie przekaźnika.





7 komentarzy:

  1. Kocham Cię, mimo, że nic z tego nie rozumiem :*

    OdpowiedzUsuń
  2. Dzięki za dużo cennych informacji, nie do końca zawsze kumałem te duże bezpieczniki, teraz sprawa się rozjaśniła.

    OdpowiedzUsuń
  3. Fajne streszczenie!

    OdpowiedzUsuń
  4. Gdzie zaopatrujesz się w sprzęt? Dostawca w tej branży jest według mnie kluczowy:) Ja od dłuższego czasu wszystko kupuję w: https://dlaelektrykow.pl/134-gniazda-i-laczniki i moge smialo Ci to polecic

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo pomocny wpis. Dużo przydatnych informacji

    OdpowiedzUsuń
  6. Ciekawie napisane. Pomocne informacje

    OdpowiedzUsuń