Zbyt duży luz zaworowy zmniejsza osiągi silnika i powoduje głośniejszą jego pracę, natomiast luz zbyt mały - słabą kompresję i może doprowadzić do wypalenia gniazd zaworowych.
Na początku zaczynamy od zdemontowania obudowy filtra powietrza i pokrywy zaworów.
Czyli odkręcamy trzy nakrętki motylkowe i po odłączeniu odmy zdejmujemy obudowę filtra powietrza. Następnie wyciągamy wtyczki świec zapłonowych, zdejmujemy kopułkę aparatu zapłonowego i odkręcamy 5 nakrętek pokrywy kluczem nasadowym 13 mm. Pokrywę dobrze jest zdjąć w całości z kablami zapłonowymi i kopułką - odpada ryzyko pomyłki kolejności przewodów, oraz ich uszkodzenia.
Może się zdarzyć, że pokrywa nie będzie miała ochoty się ruszyć. Przy pomocy gumowego lub plastikowego młotka, można jej delikatnie dać do zrozumienia, że chwilowo jej tam nie chcemy.
Mocowania kopułki aparatu zapłonowego. Lekko je wciskamy i obracamy o 180 stopni płaskim śrubokrętem.
Pokrywę odkładamy tak aby nie zabrudziła się wewnątrz piachem i innymi niepożądanymi zanieczyszczeniami.
Przy pomocy czystej szmatki wycieramy miejsca przylegania uszczelki pokrywy zaworów, zwłaszcza przy kolektorze wydechowym - dzięki temu unikniemy zanieczyszczenia olejem, oraz kopcącego kolektora po odpaleniu silnika.
Jak łatwo zauważyć, stojąc przed silnikiem, na lewo od wałka rozrządu mamy zawory wydechowe, a na prawo ssące.
Każdorazowo, przy regulacji poszczególnych zaworów należy pamiętać o właściwym położeniu krzywki wałka rozrządu regulowanego zaworu . Wałek ustawiamy tak, aby krzywka była po przeciwnej stronie względem dźwigni zaworowej. Mówiąc w uproszczeniu, krzywkę ustawiamy w dół. Przy pomocy nasadki 27 mm i grzechotki obracamy wałem korbowym, zgodnie z ruchem wskazówek zegara tak, aby wałek rozrządu odpowiednio się ustawił. Nie kręcimy wałem w przeciwnym kierunku!
Napęd ręczny silnika, mało wydajny, ale precyzyjny.
Zawory można regulować na ciepłym lub zimnym silniku.
Wartości luzu zaworowego:
Silnik zimny:
0,15 mm zawór ssący
0,30 mm zawór wydechowy
Silnik ciepły:
0,20mm zawór ssący
0,35mm zawór wydechowy
Listek szczelinomierza wsuwamy w szczelinę między końcem trzonka zaworu a stopką śruby regulacyjnej. Aby ułatwić wsunięcie, naciskamy lekko dźwigienkę zaworową tak, aby oparła się o wałek rozrządu. Przy prawidłowym ustawieniu listek o odpowiedniej grubości powinien się dać przesuwać, ale z oporem.
Pomiar luzu zaworu ssącego listkiem 0,15 mm.
W razie potrzeby przy pomocy śrubokręta i klucza 13 mm luzujemy nakrętkę kontrującą, ustawiamy właściwy luz śrubokrętem, a następnie kontrujemy nakrętką momentem 20 Nm. Ponownie sprawdzamy luz zaworowy.
Regulacja luzu zaworowego.
Pomiar luzu zaworu wydechowego listkiem 0,30 mm.
Po wyregulowaniu wszystkich ośmiu zaworów montujemy pokrywę zaworów sprawdzając uprzednio stan jej uszczelki. Ważny jest tutaj właściwy sposób przykręcania pokrywy, który zapewni szczelność na styku z głowicą.
Pokrywę dokręcamy momentem 15 Nm, ale w kilku krokach, zaczynając od 3 Nm i w kolejności jak na zdjęciu poniżej.
Kolejność dokręcania śrub pokrywy zaworów.
Śruby dokręcamy kluczem dynamometrycznym.
Po założeniu wtyczek na świece zapłonowe i zamontowaniu kopułki aparatu zapłonowego upewniamy się, czy nie został klucz na śrubie koła pasowego wału korbowego i gotowe.
Odpalamy silnik i cieszymy się z aksamitnej pracy silnika M102.
fajne fotki!
OdpowiedzUsuńFajny wpis!
OdpowiedzUsuńPrzydatny wpis
OdpowiedzUsuńSuper nauczyciel .!!!!
OdpowiedzUsuń